SM_Halmstad_2013_07_23_3054

Behind the scenes golf photoshoot

Behind the scenes golf photoshoot

Tänkte fortsätta på mitt ””Behind the scenes” tema.
Det kommer inte att bli så jätteadvancerade tips i detta inlägget, utan mer nått som kanske nybörjare och glada amatörer kan ha nytta av.

Här kommer ett exempel på hur viktigt och otroligt bra det är att fota i RAW  jämnfört med jpg, så ni som har möjligheten att fota i RAW, gör det!! Även om ni kanske inte tänkt att lägga nån större tid på att redigera era bilder, så kan ni fortfarande rädda bilder som blivit under/överexponerade.

Detta är en bild tagen ute i varberg på en av deras golfbanor. Helt oredigerad.

Inställningar och kamera info:

Canon EOS-1D X
EF70-200mm f/2.8L IS II USM   på 200mm
Slutare 1/12500
Bländare 3.2
ISO 250

SM_Halmstad_2013_07_23_3038_raworiginal



Nästa bild så har jag då pillat lite med RAW-filen, och fått tillbaka mycket färg och detaljer i skuggorna, genom att ändra på reglagen shadows och blacks. Det är alltid lite lättare att få tillbaka detaljer ifrån skuggorna än högdagrarna, så försök att exponera efter himlen i de flesta fall. Beror såklart på vilken typ av bild och känsla man är ute efter. Var uppmärksam på att det kan skapas en hel del kornighet och ränder när man tar fram texturer och färger från mörka partier, olika kameror klarar detta olika bra.
Jag har överdrivit lite med inställningarna, men här går det att se hur mycket det finns att hämta i en RAW-fil. Tröjan är inte längre helsvart, och man kan se tydligt att det finns gröna träd i bakgrunden.

SM_Halmstad_2013_07_23_3038_raw+edit


Något mer som också är väldigt bra med RAW-formatet, är att du enkelt kan ändra vitbalansen efteråt, så det är inget du behöver oroa dig för när du fotar.

Bild tagen från samma plats, dock lite annan vinkel för att kunna få med solen som precis höll på att gå ner över trädtopparna. Här har jag använt mig av en blixt till vänster i bild för att lysa upp golfspelaren, som annars hade sett väldigt mörk ut som i den översta bilden här på sidan. Det är nästan samma inställningar som bilderna ovan, men med 70mm istället för 200mm, och ISO 100.
Om man kollar mera noggrant så kan man lista ut exakt vart blixten är placerad då skuggorna på marken avslöjar detta. Denna bild är något justerad i färgerna och contrast på vissa områden. Men lensflare osv är äkta!

SM_Halmstad_2013_07_23_3032


Oredigerad bild på hur blixten var placerad gentemot golfspelaren, är tagen ur en annan vinkel och med en Fisheye på 15mm. 1/1600 och bländare 7.1 ISO 500.  I en del situationer så går det bra att lämna blixten på samma plats, och så kan man själv ändra vinkel, komposition och få olika typer av ljus.

SM_Halmstad_2013_07_23_3054




Ett annat exempel på vilken effekt en blixt kan ha på en bild. Den är tagen under samma dag, fast på ett annat ställe runt golfbanan.

Jag försöker alltid att hålla mig över  1/1250 för att vara säker på att frysa rörelserna, kan behövas ännu snabbare tider i andra sporter, och man kan klara sig med 1/800 i vissa situationer också.

Canon EOS-1D X
Sigma Fisheye 15mm
Slutare 1/1600
Bländare 5.6
ISO 640

Originalbild direkt ur kameran och utan blixt. Är inget fel på den, men golfaren kanske försvinner lite i bilden, och eftersom jag har exponerat för att få den lite mörkblåare himlen så har golfaren blivit rätt mörk också.

SM_Halmstad_2013_07_23_3110



Här med blixt, elinchrom ranger rx speed AS, med S huvud och en octabox på 90cm från högersidan. Har låtit den vara kvar i bild så det är lättare att se vart den var placerad. Blixten lyser även upp en del av trädet och löven vilket gav en cool effekt, men samtidigt är den inte för stark så att den har tatt bort de riktiga skuggorna på marken av det befintliga ljuset.

SM_Halmstad_2013_07_23_3109



Och såhär blev slutresultatet, ingen större redigering krävdes, utan bara ändrat lite i färgerna. samt att bilden har en liten annan komposition än de två tidigare.

SM_Halmstad_2013_07_23_3113


Här kan ni se resten av bilderna från photosessionen.  http://www.baatphoto.com/2013/07/martin-edin-photosession-golf/



Photos by: Valentin Baat